Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

9 februari 2012

Warme wafels met peperkoek van Greta

2kg huishoudbloem
2 pakken beschuiten
14 eieren
250 gr suiker
500 gr planta (boter om te bakken)
3 l melk
2.5 blokjes gist
5 sneden peperkoek
1 koffielepel kaneel
groot glas bruisend water
2 klontjes suiker
snuifje zout

1. doe de melk in een grote soepkom en rasp er de beschuiten bij.  Voeg er de peperkoek bij en zet het op het vuur (niet laten koken)
2. doe de bloem in een andere grote kom
3. neem een soeptas lauw water en voeg er de klontjes suiker en de gist bij.  Laat dit oplossen en giet dit mengsel bij de bloem
4. voeg de kaneel, suiker, zout en geklutste eieren bij het bloemmengsel
5. als de melk bijna warm is, smelt je de planta boter en die doe je bij het bloemmengsel
6. eenmaal als de melk warm is, mag die ook bij het mengsel
7. als laatst het bruisend water
8. 3 kwartier laten rijzen

Geen opmerkingen: